Overlijdensaangifte

Aangifte van overlijden door uitvaartondernemers

Uitvaartondernemers kunnen online aangifte doen van overlijden.

Met het online aangifteformulier regelt u

  • het verlof tot begraven/cremeren
  • eventueel het uitstel daarvan
  • een uittreksel van de overlijdensakte
  • de betaling

Melding overlijden (e-herkenning)

Post of ophalen

Bij online aangifte kunt u de documenten per post laten bezorgen en/of afhalen tijdens onze openingstijden van de receptie in gemeentehuis locatie Leerdam tot 17.00 uur en extra op dinsdag tot 20.00 uur bij de Burgerzaken balie.

Wat u nodig hebt

  • eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 2+. Deze kunt u aanvragen via de website eherkenning.nl
  • Bij online aangifte moet u verklaringen uploaden (dat kan zijn de A-verklaring, wilsverklaring of vergunning tot uitstel.

Wat moet u weten

  • U kunt alleen aangifte doen van een persoon die in Vijfheerenlanden is overleden
  • De begrafenis of crematie moet uiterlijk op de 6e werkdag na de dag van overlijden plaatsvinden. Reden waarom wij u vragen om de aangifte binnen 6 dagen na overlijden te doen.
  • De originele B-verklaring en, indien van toepassing, de originele wilsbeschikking moet u binnen één week na de aangifte aanleveren bij het Gemeentehuis locatie Leerdam. U kunt deze afgeven of opsturen.
  • Bent u niet in de gelegenheid om de aangifte van overlijden digitaal te doen, dan bieden wij de mogelijkheid om op afspraak langs te komen op onze locatie Leerdam. Vrije inloop is niet mogelijk. U kunt een afspraak maken van maandag tot en met donderdag tussen 10 en 11 uur.

    Afspraak maken melding overlijden
Aangifte van overlijden door nabestaanden

Als iemand is overleden, dan regelt meestal de uitvaartorganisatie de aangifte van overlijden. 

Bent u geen uitvaartondernemer? Dan kunt u als nabestaande zelf op afspraak aangifte doen van overlijden.

Wat moet u doen

  • U doet aangifte in de gemeente van overlijden
  • Aangifte van overlijden moet zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan
  • U maakt daarvoor eerst een afspraak via onze website of via ons servicecentrum.

Wat moet u meenemen

  • Een verklaring van overlijden. Deze krijgt u van de arts (A-verklaring)
  • De doodsoorzaakverklaring (B-verklaring)
  • Uw identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • Als u een uittreksel van de overlijdensakte wenst dan brengen wij kosten in rekening.

Afspraak maken melding overlijden

Kosten

Aangifte doen van een overlijden kost niets.

Een afschrift kost € 13,80.

(prijzen 2020)