Tapontheffing
Wilt u drank zoals bier en wijn verkopen tijdens een evenement of feest? Bijvoorbeeld tijdens een braderie, muziekfeest of kermis? Dan heeft u een ontheffing nodig. De ontheffing geldt voor drank met minder dan 15% alcohol (zwak-alcoholische drank).
U kunt de ontheffing voor een speciaal evenement aanvragen. Het evenement duurt niet langer dan 12 dagen achter elkaar. Iedere eigenaar en leidinggevende staat op de vergunning genoemd.
U kunt geen ontheffing aanvragen voor sterk-alcoholische dranken. Hier heeft u een drank- en horecavergunning voor nodig.
U mag met de ontheffing geen mixdrankjes verkopen. Zelf gemixte dranken bestaan vaak uit een deel sterke drank en een deel alcoholvrije drank. Deze mixdrankjes zijn dan ook sterke drank.
Voorwaarden
Er zijn voorwaarden. Deze zijn bijvoorbeeld:
- U bent 21 jaar of ouder.
- De leidinggevende is 21 jaar of ouder.
- Alle personen zijn van goed gedrag. U heeft geen boetes of een veroordeling gehad.
- Er is in ieder geval 1 leidinggevende aanwezig bij het schenken. Deze persoon staat op de ontheffing vermeld.
- Het gaat om een tijdelijk evenement.
- Voor sterke drank heeft u altijd een vergunning nodig.
- Mixt u drankjes? Dan is dat ook sterke drank. Hier heeft u een vergunning voor nodig.
Kosten
Het aanvragen van een tapontheffing kost € 67,35
(tarieven 2023)
Bijzonderheden
Wat is zwak-alcoholhoudende drank?
Zwak-alcoholische dranken zijn drankjes met minder dan 15% alcohol. Bijvoorbeeld bier, wijn, port, sherry en vermouth.
Aanvraag
Vraag de ontheffing bij ons aan.
Aanvraag tapontheffing particulier (DigiD)
Aanvraag tapontheffing bedrijf(eHerkenning)
Stuur het volgende mee:
- van iedere persoon die op de ontheffing staat, een kopie geldig identiteitsbewijs: paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsvergunning
- gegevens over het evenement, zoals een plattegrond of tekening
- een bewijs van iedere leidinggevende ze problemen met drank kunnen herkennen en er goed mee omgaan (sociale hygiëne)
Organiseert u zelf het evenement? Vraag de ontheffing tegelijk met de evenementenvergunning aan.