Vestiging vanuit het buitenland

U woont in het buitenland en u wilt (opnieuw) in Nederland gaan wonen. Doe binnen 5 dagen na aankomst persoonlijk aangifte bij de gemeente. Deze aangifte is alleen mogelijk op afspraak bij de locatie Leerdam.

Voorwaarden

Verhuist u met uw hele gezin naar Nederland? Ook uw partner en kind(eren) moeten zich persoonlijk inschrijven bij de gemeente. 

Kosten

Deze aangifte kost niets.

Aanpak

Maak een afspraak via onderstaande knop.

Afspraak maken vestiging vanuit het buitenland

U kunt ons ook bellen voor het maken van een afspraak op maat. Dit kan via ons telefoonnummer: 088-599 7000.

Meenemen

Neem de volgende documenten mee naar uw afspraak:

  • Geldig identiteitsbewijs (paspoort of id-bewijs)
  • Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit: document waaruit uw rechtmatig verblijf blijkt (MVV of verblijfsdocument)
  • Huurcontract of toestemming van de hoofdbewoner van het adres waar u woont.
  • Kopie identiteitsbewijs van de hoofdbewoner
  • Geboorteakte (indien mogelijk) 
  • Als u gehuwd bent een huwelijksakte (indien mogelijk)
  • Eventueel andere documenten die belangrijk kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld rechtsfeiten die zich hebben voorgedaan tijdens het verblijf in het buitenland.
  • Als u uit Aruba, Bonaire, Curacao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten komt: een bewijs van uitschrijving.

Alleen Engelse, Duitse en (de meeste) Franse akten worden geaccepteerd zónder vertaling door een beëdigd vertaler.
Akten moeten voldoen aan de regels voor het legaliseren van buitenlandse documenten. Die regels zijn afhankelijk van het land dat ze afgaf, voor meer informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid - Legaliseren van een buitenlands document