Vestiging vanuit het buitenland

U woont in het buitenland en u wilt (opnieuw) in Nederland gaan wonen. Doe binnen 5 dagen na aankomst persoonlijk aangifte bij de gemeente. Deze aangifte is alleen mogelijk op afspraak bij de locaties Leerdam en Vianen.

Deze procedure geldt niet voor mensen afkomstig uit Oekraïne.

Mensen uit Oekraïne melden zich telefonisch aan via 088 - 599 7000 en ontvangen dan een registratielink. Na het invullen per persoon van de link, wordt er met hen contact opgenomen voor een afspraak aan de balie.

U kunt ons ook bellen voor het maken van een afspraak op maat. Dit kan via ons telefoonnummer: 088-599 7000.

Nodig

• Geldig identiteitsbewijs (paspoort of id-bewijs)
  • Een e-mailadres opgeven is verplicht bij het maken van een afspraak.
  • Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit: document waaruit uw rechtmatig verblijf blijkt (MVV of verblijfsdocument)
  • Documenten waarmee uw bewoning van het huis of pand kan worden aangetoond. Bijvoorbeeld een huurcontract, een eigendomsbewijs.
  • Geboorteakte (indien mogelijk)
  • Als u gehuwd bent een huwelijksakte (indien mogelijk)
  • Eventueel andere documenten die belangrijk kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld rechtsfeiten die zich hebben voorgedaan tijdens het verblijf in het buitenland.
  • Als u uit Aruba, Bonaire, Curacao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten komt: een bewijs van uitschrijving.

De aangifte is gratis.

Schrijf het hele gezin in

Verhuist u met uw hele gezin naar Nederland? Ook uw partner en uw (minderjarige) kinderen moeten zich persoonlijk inschrijven bij de gemeente. Voor iedere persoon afzonderlijk moet een aangifte van vestiging gemaakt worden. Dit doet u door telkens de link in uw mail met afspraakbevestiging aan te klikken; voor élke minderjarige.

Vertalingen en Legaliseren

Alleen Engelse, Duitse en (de meeste) Franse akten worden geaccepteerd zónder vertaling door een beëdigd vertaler.
Akten moeten voldoen aan de regels voor het legaliseren van buitenlandse documenten. Die regels zijn afhankelijk van het land dat ze afgaf, voor meer informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid - Legaliseren van een buitenlands document (Deze link gaat naar een externe website).

Beleidsregel

Er is beleid om de kwaliteit van de gegevens te verhogen en fraude en andere onwenselijke gedragingen te voorkomen en te bestrijden. Lees de beleidsregel bestuurlijke boete basisadministratie op overheid.nl (Deze link gaat naar een externe website).