Wijkwinkel Vianen: laagdrempelig en onafhankelijk

Lydia van Diermen, sociaal werker en medewerker Wijkwinkel, vertelt enthousiast over het succes van ‘haar’ Wijkwinkel.

Lydia van Diermen en haar collega bij de banner van de WijkwinkelTien jaar geleden bleken mensen uit Vianen behoefte te hebben aan een plek waar ze met vragen en voor hulp bij het invullen van formulieren terecht konden. Op basis van die vraag zou Stichting Welzijn Vianen een aantal wijkwinkels opzetten. Het bleef uiteindelijk bij één wijkwinkel doordat Wijkwinkel De Hagen heel Vianen kon bedienen. Lydia van Diermen, sociaal werker en medewerker Wijkwinkel, vertelt enthousiast over het succes van ‘haar’ Wijkwinkel.

Bezoekers

“Meestal lopen er mensen bij ons binnen met vragen over of problemen met financiën en het invullen van formulieren. Verder helpen we vaak mensen die onze taal niet goed machtig zijn en informatie daardoor niet begrijpen”, zegt Lydia. “We proberen iedereen meteen te helpen. Alleen bij grote drukte of complexe vragen is het soms nodig een afspraak te maken. We plannen die afspraak het liefst gelijk de dag erna. Mensen zitten namelijk vaak al weken met een probleem in hun maag en snelle actie lucht dan op. We begeleiden mensen altijd stap voor stap naar een oplossing toe. Zo zijn ze in de toekomst beter in staat dingen zelf op te lossen.”

Samenwerken

Lydia vertelt dat ze vanuit de Wijkwinkel veelvuldig contact hebben met zorg- en welzijnsorganisaties als Werk en Inkomen Lekstroom (WIL), de voedsel- en kledingbank, Maatje Vijfheerenlanden, LekstedeWonen, Stichting Leergeld en natuurlijk het Sociaal Team. “We bellen die laatste bijvoorbeeld na toestemming van onze klanten nogal eens met vragen. Het is heel plezierig zo te kunnen werken omdat je vaak met dezelfde mensen te maken hebt. Het is voor de kwaliteit van onze dienstverlening belangrijk te blijven investeren in alle contacten én in korte lijnen.”

Werk dat ertoe doet

“Het werk dat we in de Wijkwinkel doen, doet er echt toe. Een voorbeeld. Eind vorig jaar mochten we namens de gemeente Vianen waardebonnen uitreiken aan minima en daardoor ontmoetten we mensen die nog niet van ons bestaan wisten. Bij het in ontvangst nemen van de bonnen barstte een vrouw van blijdschap in huilen uit. Ze kon met die bonnen nu voor het eerst iets voor de verjaardagen van haar kinderen kopen. In het gesprek dat daarop volgde, hebben we haar geïnformeerd over regelingen waar zij gebruik van kan maken. Dat bleek haar enorm te helpen. Dit soort ervaringen geeft ons het gevoel dat we werk doen dat er echt toe doet.”

Goede vrijwilligers

Er werken naast Lydia en coördinator Mariska Eiflaar alleen vrijwilligers bij de Wijkwinkel. Lydia ondersteunt en adviseert bij ingewikkelde vragen en is aanspreekpunt. Lydia: “De omgang met mensen is natuurlijk een belangrijk punt voor onze vrijwilligers. Verder is hun werk, naast afwisselend, ook behoorlijk inhoudelijk van aard. We werken nieuwe mensen dan ook goed in. Ze kijken bij Mariska en mij mee, werken samen met een ervaren collega-vrijwilliger en volgen een cursus belastingaangifte. Verder staat er veel informatie over instanties, regelingen en aanvraagformulieren in ons computersysteem. We hebben nu een goede groep vrijwilligers, maar door de aard van het werk is het werven van nieuwe mensen niet altijd makkelijk.”

Uniek?

Volgens Lydia zijn er binnen Vijfheerenlanden geen andere wijkwinkels actief. “Onze taak wordt op andere plaatsen binnen de nieuwe gemeente op andere manieren ingevuld. Ik vind het belangrijk mijn ervaringen met de Wijkwinkel te delen, omdat ik vaak van mensen hoor dat ze hun vragen en problemen het liefst neerleggen op een plek die niet direct gelieerd is aan de gemeente of een andere ‘instantie’. Bovendien vinden ze het belangrijk dat wij laagdrempelig en onafhankelijk zijn.”

Meer weten?

Als u meer wilt weten over de ins en outs van Wijkwinkel Vianen, bent u er van harte welkom voor een bezoekje. Maar bellen 0347 344 365 of mailen met Lydia van Diermen of Mariska Eiflaar kan natuurlijk ook.