Briefadres

Heeft u geen vast woonadres, maar wilt u wel ingeschreven staan bij de gemeente? Bijvoorbeeld omdat u schipper bent, dakloos bent, in een huis voor beschermd wonen verblijft of in de gevangenis zit? Of gaat u korter dan 8 maanden naar het buitenland en heeft u in die tijd geen woning in Nederland? Vraag dan een bekende of u zijn of haar adres mag gebruiken als briefadres. U kunt dan post ontvangen op dat adres. U staat niet ingeschreven als bewoner op het briefadres.

Briefadres aanvragen (DigiD) (Deze link gaat naar een externe website)

Voorwaarden 

  • U bent minimaal 4 maanden in een half jaar in Nederland.
  • U mag geen postbus of leeg adres opgeven. 
  • Het adres staat in de basisregistratie personen. 
  • De hoofdbewoner geeft schriftelijk toestemming met het Toestemmingsformulier briefadres (PDF, 348.2 kB).
  • U kunt ook een instelling opgeven als briefadres. Wij laten u weten welke instelling dat mag zijn. 
  • De hoofdbewoner heeft de verantwoordelijkheid dat u de post ook echt krijgt. 

Nodig

  • Uitleg waarom u het briefadres nodig heeft.
  • Uw identiteitsbewijs: identiteitskaart, paspoort, rijbewijs of verblijfsdocument.
  • Schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner (PDF, 348.2 kB).
  • Kopie van het identiteitsbewijs van de hoofdbewoner die u toestemming geeft.

Kosten

Gratis

Hoe het werkt 

Een briefadres is tijdelijk. Tijdens het intakegesprek spreken wij met u af hoelang u op een briefadres ingeschreven mag blijven. 

Meer weten 

Beleidsregel briefadressen en adresonderzoeken gemeente Vijfheerenlanden 2019 (Deze link gaat naar een externe website).