Woning zoeken met urgentie

Heeft u snel een andere woning nodig? Misschien kunnen wij u helpen met een urgentieregeling. U krijgt dan 6 maanden voorrang op andere mensen die een woning zoeken. Een urgentie voor woonruimte wordt alleen bij hoge uitzondering gegeven. Met een urgentieverklaring krijgt u niet direct woonruimte. Het kan maanden duren voor u woonruimte krijgt aangeboden. Als u antwoord geeft op de vragen uit de beslisboom, ontdekt u of u urgentie kunt krijgen. Alleen als u voldoet aan de voorwaarden, heeft het zin om een aanvraag in te dienen.

Let op!Vraag altijd urgentie aan bij de gemeente. Bij andere aanbieders betaalt u onnodig extra kosten.

Beslisboom aanvragen urgentie (Deze link gaat naar een externe website)

Aanvraag urgentie (DigiD) (Deze link gaat naar een externe website)

Voorwaarden 

  • U woont minimaal 1 jaar in de gemeente Vijfheerenlanden. 
  • U bent ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). 
  • U bent 18 jaar of ouder. 
  • U mag een woning niet weigeren. 
  • De noodsituatie is ontstaan buiten eigen schuld. U kon van tevoren niet weten dat u in deze noodsituatie zou komen.

Nodig

  • Uw DigiD. 
  • Uw inschrijfnummer bij WoningNet Regio Utrecht of Woongaard. 
  • Een inkomensverklaring van het voorgaande jaar van de Belastingdienst. 
  • Bewijs van de reden van uw aanvraag: 
    • Mantelzorgverklaring of indicatie (als de mantelzorgontvanger niet in Vianen, Leerdam of Zederik woont) 
    • Bewijs van het verbreken van uw relatie, zoals ouderschapsplan en convenant
  • Andere bewijsstukken waarvan u zelf vindt dat deze helpen bij het beoordelen van uw situatie.

Kosten

Kosten voor het aanvragen van urgentie
Omschrijving Kosten 2025
Sociale urgentie € 70,00
Medische urgentie € 120,00
Mantelzorgurgentie € 70,00

Let op: U betaalt deze kosten direct bij de aanvraag. Als u geen urgentie krijgt, krijgt u het geld niet terug. Voor een medische urgentie is een onafhankelijk onderzoek van een arts nodig. Daarom zijn die kosten hoger.

Lukt online beslisboom niet?

Vraag dan een adviesgesprek aan bij het Sociaal Loket via 0800 - 5016. Wij noteren uw gegevens. Een medewerker belt u terug om met u te bespreken of u urgentie kunt krijgen.

Hoe het werkt 

  • Na het invullen van de beslisboom of het adviesgesprek kunt u zelf besluiten of u een aanvraag voor urgentie wilt doen.
  • U krijgt binnen acht weken van ons een brief met de beslissing.
  • Als u een urgentieverklaring krijgt, geven we u daar ook een uitleg bij.
  • We koppelen de urgentie aan uw inschrijving in WoningNet of Woongaard.
  • U zoekt zelf naar een woning.
  • Als u reageert op een huurwoning in WoningNet (Deze link gaat naar een externe website) of Woongaard (Deze link gaat naar een externe website)houdt het systeem rekening met deze urgentie.

Goed om te weten

Voor de volgende redenen kunt u geen urgentie krijgen: 

  • Bij problemen met het wonen op een kamer of bij het wonen in het ouderlijk huis of bij familie, vrienden of kennissen. 
  • Overlast van buren of burenruzies. 
  • Te weinig woonruimte. Bijvoorbeeld omdat u na gezinsuitbreiding een kamer extra nodig heeft.
  • Grote woon-werk afstand.
  • Gebrekkige woonruimte en huurgeschillen. 
  • Slechte ouder-kindrelatie of generatieconflicten. 
  • U wilt gaan trouwen/samenwonen en zoekt zelfstandige woonruimte. 
  • Een van de ouders van het (de) minderjarige kind(eren) in woonruimte kan of had kunnen voorzien bij echtscheiding. 
  • U heeft of verwacht een kind en woont bij iemand in of woont te klein. 
  • Gezinshereniging. 
  • Uw woning heeft technische of hygiënische problemen. Bijvoorbeeld achterstand in onderhoud, tocht, vocht of ongedierte. 
  • Heimwee naar de 'oude' buurt. 
  • Achteruitgang van de buurt. 
  • Tijdelijke overlast door verbouwing of bouwactiviteiten. 
  • Lawaaioverlast in de (directe) omgeving. 
  • De afstand tussen uw woning en die van uw familie (die mantelzorg biedt), is te groot. 
  • U heeft onvoldoende ruimte om uw kinderen (na verbreking relatie) te ontvangen in het kader van een bezoekregeling.
  • U keert terug van verblijf in het buitenland.
  • U verkoopt vrijwillig de woning waar u nu woont. 
  • U wordt uit uw woning gezet omdat u de huur niet heeft betaald. 
  • U heeft de huur opgezegd, maar heeft nog geen andere woning. 
  • Een kind wil niet meeverhuizen met de ouders. 
  • De woning waar u nu woont, is te groot. 
  • U heeft moeite met het bijhouden van het huishouden en/of het onderhoud aan de tuin.

Meer weten

De voorwaarden staan in de Eerste wijziging Huisvestingsverordening gemeente Vijfheerenlanden 2023 (Deze link gaat naar een externe website).