Leerdam: Nieuw gemeentehuis

De gemeente heeft drie gemeentehuizen. Diverse medewerkers waren verdeeld over deze drie kantoren. Dat werkte niet efficiënt. Er ging veel tijd verloren met heen en weer reizen. Daarom heeft de gemeenteraad ervoor gekozen om het gemeentehuis in Leerdam te verbouwen. Dit is de meest duurzame oplossing. Als er één gemeentehuis is dan kan de organisatie beter werken. En kunnen we onze inwoners en ondernemers beter helpen.

Waarom een nieuw gemeentehuis?

  • Het oude gemeentehuis in Leerdam voldoet niet meer aan de eisen die de wet stelt aan een overheidsgebouw.
  • De gemeentehuizen in Meerkerk en Vianen krijgen een andere bestemming. Het gemeentehuis Meerkerk is onderdeel van de Gebiedsvisie Meerkerk. Voor het gemeentehuis in Vianen wordt dit nog onderzocht. De gemeenteraad heeft besloten dat het historische deel van het stadhuis eigendom van de gemeente blijft.

Hoe ziet het nieuwe gemeentehuis er uit?

  • Het gemeentehuis in Leerdam wordt verbreed. Het schuine dak wordt een recht dak. Zo komt er ruimte voor meer werkplekken.
  • Op de begane grond komen de balies van Burgerzaken, de raadszaal / trouwzaal en de Bibliotheek Lek & IJssel (Deze link gaat naar een externe website).
  • Op de eerste verdieping komen de vergaderzalen en de werkplekken van burgemeester en wethouders. Er komt daar ook een werkcafé dat openbaar toegankelijk is.
  • Op de tweede en derde verdieping komen de werkplekken van medewerkers.

Duurzame verbouwing

De gemeente vindt duurzaam bouwen belangrijk. Het gemeentehuis wordt daarom een (bijna) energie neutraal gebouw. Er worden zonnepanelen op het dak geplaatst. Daarnaast worden er waar mogelijk natuurlijke (biobased) materialen toegepast. Daarmee wordt de CO2 uitstoot van het bouwen van het gemeentehuis beperkt. Ook worden er gierzwaluw- en vleermuiskasten aan de gevel opgehangen. En we voegen groen toe op de gevel.

Omgevingsvergunning

Op 13 maart 2025 is het Besluit aanvraag omgevingsvergunning Dokter Reilinghplein 1, 4141 DA Leerdam (Deze link gaat naar een externe website) voor de renovatie en verbouwing van het gemeentehuis in Leerdam gepubliceerd.

Planning

  • Tweede kwartaal 2025: Start verbouwing
  • Januari 2027: Geplande opening gemeentehuis Leerdam

Wat is er tot nu toe al gebeurd?

Focusgroep omwonenden

Er is een focusgroep gestart met mensen die in de buurt wonen van het gemeentehuis Leerdam. Zij geven hun mening over het ontwerp van het nieuwe gemeentehuis en de ruimte er om heen.

  • Met de focusgroep is gesproken over:
    • De manier waarop het nieuwe gebouw aansluit op het Dokter Reilinghplein en het Ambtsplein.
    • Het parkeren en het ontwerp voor de omgeving van het gemeentehuis (landschapsontwerp).
      Door deze gesprekken is:
      • Het hoogteaccent aan de kant van de Julianastraat/Ambtsplein kleiner en lager gemaakt.
      • De fietsenstaling verplaatst.
  • De focusgroep gaf aan dat er geen extra parkeerplaatsen in de Julianastraat nodig zijn. Daarom houden we de bestaande parkeerplaatsen. Er komen hogere planten en struiken zodat de omwonenden minder last hebben van koplampen.
  • De focusgroep hoopt dat de aannemers nog een mogelijkheid zien om het speeltuintje tijdelijk in de directe omgeving te herplaatsen. Dat zou voor de buurt en zeker de kinderen in de buurt een mooi gebaar zijn.
  • De inrichting van de bouwplaats hebben we ook met de focusgroep besproken. Hun opmerkingen geven we door aan de aannemer.

Als de aannemer is gekozen dan organiseren we een nieuwe bijeenkomst met de focusgroep. De gekozen aannemer is daar bij aanwezig.

Bibliotheek Lek en IJssel Leerdam

In het nieuwe gemeentehuis krijgt ook de Bibliotheek Lek en IJssel (Deze link gaat naar een externe website) een plek. Op de begane grond komt de nieuwe bibliotheek. De bibliotheek krijgt ook een eigen ruimte voor cursussen op de eerste verdieping.

Tijdens de verbouwing van het gemeentehuis vindt u de bibliotheek in het oude kantoor van de ABN AMRO aan de Meent (naast het gemeentehuis).

Bereikbaarheid gemeente tijdens verbouwing

Tijdens de verbouwing is het gemeentehuis in Vianen het hoofdkantoor van de gemeente. Daarnaast werken medewerkers verdeeld over diverse andere locaties.

Wilt u een afspraak maken bij Burgerzaken dan kunt u dat regelen op de pagina Afspraak maken (Deze link gaat naar een externe website).