Terugblik bijeenkomst 16 juli 2025
De vorige bijeenkomst werd digitaal gehouden, gezien de korte termijn waarop deze ingepland moest worden en het feit dat de kerngroep graag nog voor de zomervakantie bij elkaar kwam. Conclusie vanuit degene die de online bijeenkomst hadden bijgewoond, is dat een digitale meeting met de groepsgrootte van die avond als chaotisch werd ervaren.
Daarnaast werd er een opmerking gemaakt dat een bepaalde vraag onvoldoende werd beantwoord. Actie wordt uitgezet om dit aan te passen en concreter te maken.
Afspraken, rol en borging
Het doel van de gesprekken met de kerngroep is om in de verdere uitwerking van de locatie rekening te kunnen houden met de ideeën en zorgen van omwonenden en omliggende bedrijven/instellingen en deze, waar mogelijk, in samenspraak met de kerngroep uit te werken. Gezamenlijk denken we na over de wijze waarop we invulling kunnen geven aan de locatie waarbij we de leefbaarheid op en rondom de locatie kunnen vergroten. Dit betreft de ‘hoe’.
De mogelijkheid is aanwezig dat de uitwerking hiervan wordt meegenomen in het deel ‘nadere werkafspraken’ van de bestuursovereenkomst met het COA. Dit is afhankelijk op welke wijze/niveau de afspraken met het COA moeten worden vastgelegd.
Werkwijze
De kerngroep komt eens in de vier weken bij elkaar om de opgehaalde thema's te bespreken. De data en thema's zijn als volgt:
- 6 oktober 2025: Communicatie + deel veiligheid
- 3 november 2025: Veiligheid
- 1 december 2025: Samenleving / integratie
In dit overleg leggen we de onderwerpen per thema vast die de aanwezige deelnemers willen bespreken in de thema sessies. Per themasessie wordt er ook bekeken of er externe partijen uitgenodigd kunnen worden die op specifieke onderwerpen duiding kunnen geven, mee kunnen denken of meer kunnen vertellen over het onderwerp.
Thema's
Veiligheid
- Versterking toezicht
- Inzet extra wijkagent, korte lijnen afspreken.
- Cameratoezicht, doel niet alleen voor criminaliteit of AZC maar ook als afschrikking.
- Extra borden dat er extra toezicht is.
- Blijvend extra toezicht.
- Inrichting openbare ruimte (verkeersveiligheid en leefbaarheid)
- Verlichting route ter hoogte van viaduct bij Hoef en Haag.
- In Hoef en Haag zijn er speeltuinen dicht bij het water met een enkel hoge reling, deze situaties veiliger maken.
- Op zowel het industrieterrein als langs het fietspad naar Hoef en Haag ontbreekt een stoep, waardoor het onveilige situaties oplevert.
- Routes naar school en sportvelden aanpassen.
- Alternatieve route fietspad over de Lek versnelt aanleggen.
- Toegangsroute naar OV.
- Verkeersveiligheid rondom locatie niet veilig ingericht voor 338 personen. Hierbij relatie met werkzaamheden verbreding A27.
- Concrete waarborging
- Korte lijnen afspreken en concrete afspraken maken.
- Doen wat je zegt en afspreekt.
- Aanpak en acties bij calamiteiten in en rondom locatie (plan B)
- Diversen
- Openheid over incidenten.
- Gevoel van onveiligheid in avonduren bij gebruik van OV in relatie tot situering bushaltes (donker en weinig sociale controle).
- Onveilig gevoel specifieke plekken in en rondom locatie.
- Situering fietsenstalling achterzijde pand.
- Verkeersveiligheid wanneer vluchtelingen per fiets deelnemen aan het verkeer.
- Zwemmeer bij Hoef en Haag wordt bezocht door groepen personen die joints roken. Geeft gevoel van onveiligheid.
Communicatie en transparantie:
- Open, eerlijke en proactieve communicatie
- Op korte termijn inzetten op communicatie richting De Hagen en Hoef en Haag.
- Communicatie over wat er binnen het AZC gebeurt en openheid over calamiteiten/incidenten.
- Communicatie over wie de inwoners zullen zijn.
- Opmerking: de groep die het AZC tegen wil houden brengt andere informatie naar buiten.
- De verwachting vanuit de dorpskern Hoef en Haag is dat de gemeente actief communiceert.
- Waardering open en eerlijke communicatie – niet mooi weer spelen. Wees transparant.
- Plan B bespreekbaar maken (zie ook thema veiligheid).
- Deel ook successen.
- • Duur en spreiding opvang
- Heldere uitleg waarom de keuze voor een langere verblijfsduur.
- Heldere uitleg waarom niet ingezet op 5 jaar een grote locatie en dan in de tussentijd zoeken naar kleine locatie. Denk na over die redenatie, kunnen we spreiden over gemeente?
- Lange termijnbeleid op de demografische ontwikkeling van VHL met een rol voor statushouders.
Integratie – dagbesteding – samenleving:
- Uitleg integratieprogramma
- Hoe worden mensen op de hoogte gebracht van regels in Nederland?
- Hoe ziet het integratie programma eruit? Worden hierin de Nederlandse cultuur en normen en waarden (o.a. rechten van vrouwen) voldoende in meegenomen?
- Hoe ziet het integratieprogramma eruit gebaseerd op 6 domeinen?
- Hoe worden mensen begeleid bij een trauma?
- Bij verkrijgen van een verblijfstatus. Hoe ziet het vervolg van de integratie er in VHL uit (of elders)?
- Hoe gaan we waarborgen dat ook de nieuwe locatie hoge werkgelegenheid biedt en er voldoende dagbesteding voor de vluchtelingen is?
- • Overig
- Kunnen de hagen aan de voorzijde van het pand hoger worden waardoor er minder zicht op het pand Tuijnmanweg 1-3-5 is en daarnaast de entree verplaatsen naar de achterzijde?
- • Mogelijkheden kennismaking/ontmoeting
- Er worden faciliteiten in Hoef en Haag en in de wijk De Hagen gemist, kan er een ‘win-win situatie’ opgezet worden? Suggestie: kinderboerderij / stadstuin met eetgelegenheid, samenwerking met inwoners van AZC.
- Suggestie: Realisatie van sportvelden in Hoef en Haag waar ook jongeren van heel Vianen/Hoef en Haag en vluchtelingen gebruik van kunnen maken.
- Amendement raad, inzet ontvangen budget opvang inzetten voor inwoners Vijfheerenlanden.
- Delen van successen, positieve aandacht.
Proces en vervolg
De eerstvolgende kerngroep bijeenkomst is op 6 oktober 2025 in het gemeentehuis van Vianen. Afgesproken is dat de gemeente de kerngroep op de hoogte houdt van het proces rondom de nieuwe opvanglocatie. De actiepunten afgesproken:
- Gestelde vraag (zie tweede alinea bij terugblik) concreter beantwoorden.
- Actief communiceren vanuit de gemeente.